vineri, 16 aprilie 2010

Modele culturale sau stereotipuri de gen?

Societatea românească tinde să se orienteze spre construirea relațiilor dintre bărbați și femei, atât în familie cât și în viața publică. Însă, încă sunt acceptate comportamnete care scot în evidență perpetuarea de putere care duc la situații și comportamente discrimanatorii ale femeilor și bărbaților.

Modelul cultural care planează deasupra noastră induce ideea inferiorității a femeilor față de bărbați, bazat pe criteriul de putere, ceea ce nu este în conformitate cu principiile elementare și valorile democrației, pe care declarativ ni le-am însușit, dar pe care nu le putem transforma în totalitate în comportamente cotidiene. Ceea ce trebuie să înteleagă toți indivizii este faptul că toți suntem egali, încă de la naștere indiferent de genul pe care îl avem.

Este evident faptul că, vor exista întotdeauna elemente discriminatorii, însă consider că ar trebui să învățăm să ne respectăm unii pe alții, să înțelegem deasemenea faptul că anumite lucruri și munci sunt făcute doar pentru bărbați și altele doar pentru femei cum ar fi:pentru bărbați-mineritul iar pentru femei- meseria de secretară. Astfel societatea încearcă să contruiască un echilibru înăuntrul ei, dar indivizii uneori au grijă să-l distrugă.

Un alt argument, se referă la adoptarea rolurilor sociale în baza unor calități presupuse a fi mult mai dezvoltate la femei si practicate, decât la bărbați- tandrețe, gingășie, sensibilitate, abilități domestice- cu alte cuvinte, ele sunt cele care au grijă mai multă de cei din jur precum copii, bătrâni,soți, prieteni; iar bărbații sunt dirijați spre a confirma modelul masculin- ascunderea sentimentelor si afecțiunilor ("Bărbații nu plâng"), responsabilități pentru întreținerea familiei, el este capul familiei.

Cu toate acestea, pentru o bună și corectă modelare a societății în ceea ce privește dezvoltarea relațiilor și coexistența armonioasă dintre bărbați și femei, problematica femeilor trebuie completate de cea a bărbaților, pentru că, chiar dacă observăm sau nu, cele două tipuri de probleme trebuie tratare împreună, deoarece ele sunt complementare. Eliminarea discriminărilor după criterii de sex este una dintre condițiile necesare pentru construirea unei societăți echitabile.



Bibliografie: "Ultima inegailtate- Relații de gen în România/ Vladimir Paști; prefață de Mihaela Miroiu- Iași: Polirom, 2003

2 comentarii:

  1. foarte tare articolul!!ai cunva toata cartea in format electronic?

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt cu soțul meu de 7 ani fără copil, eu și soțul meu am încercat tot posibilul, dar nu am avut niciun rezultat, până când am întâlnit o prietenă de-a mea foarte bună care mi-a povestit despre Dr Dawn acuna și cum a ajutat-o, i-am explicat. totul la Dr Dawn acuna dupa ce am contactat-o ​​pe Whatsapp, a promis ca ma ajuta, mi-a dat niste instructiuni pe care le-am facut perfect, spre surprinderea mea am ramas insarcinata la 2 saptamani dupa ce m-a ajutat si acum am un copil frumos acum, toate datorită Dr. Dawn acuna, contactați-o pentru o soluție rapidă la problema dvs.
    *Daca vrei sa ramai insarcinata.
    *Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
    *Dacă vrei să vindeci vreo boală.
    *Dacă vrei noroc în viața ta.
    *Dacă doriți să opriți avortul spontan și altele,
    : e-mail { dawnacuna314@gmail.com}
    Whatsapp: +2348032246310

    RăspundețiȘtergere